Salam Ramadhan..
Tahun ni seboleh mungkin aku x nak pegi param..
setakat ni cuma sekali je aku pegi.. itu pun konon2nya aku malas nak masak sbb en.suami buka puasa kat office.. gile la pegi param ni.. sure terbekenan itu la.. terbeli ini la.. tapi rasa takde.. membazir je bile tak abis..

biasanya aku masak simpe aje.. nasik, lauk berkuah 1, lauk kering 1 & sayur.. kuih xde.. buah ngan kurma je...

sabtu lepas.. tetiba macam teringin nak makan karipap sardin.. teringat pulak masa sekolah rendah dulu mak buat karipap sardin.. kenapa ntah bila bulan ramadhan je.. mengidam nak makan itu ini mengalahkan orang yg preggy aje...



ni inti sardin versi omak den.. inti kentang ngan sardin.. sonang aje.. main campak2 pun siap.. yg penting ada sardin.. korang hancurkan macam nak buat sandwich.. ada kentang yg didadu... bawang, cili skit.. sos tomato sesudu.. kalo nak wangi bila nak siap tabur daun sup.. tambah air.. biar kering.. siap!! sambil tunggu nak kering tu korang boleh bukak asteruk tengok sinateron ke.. layan warna ke..




adunan pastry aku gugel je kat my resepi.. amik resepi yg paling senang..
4 cup tepung campurkan & uli dengan 1/2 cup minyak + 2 sudu margerin (dimasak), 3/4 cup air ngan garam (tambah sikit2.. sampai doh lembut).
Gelek, letak inti, kelim.. tada siap.. adunan ni aku suka, sbb dia rapuh dan lembut.. dapat dalam 20 biji ikut saiz.. kalo kecik dapat byk.. kalo besar dapat sikit la..

kelim karipap aku belajar ngan mak.. shantek tak?? hahhahaha.. *matik pujik dirik sendirik!!
buat sendiri ni.. korang boleh letak inti byk2.. kalo kat param.. letak inti sikit je.. kedekut.. pastu tak sedap..*pitam..

satu tips.. kalo buat sendiri sure buat banyak kan? takkan la uli sampai 20 biji nak goreng sume? kembung makan karipap je la.. tapi.. takkan la nak buat 3 biji je.. buat penat keluarkan peluh ketiak je.. so, goreng separuh.. lagi separuh kita frozenkan.. lagi 2-3 hari boleh goreng utk berbuka atau moreh..
eh? mana tips sejuk beku? ni hah.. bila dah siap, macam gambar kat atas, letak dalam fridge (bhgn freezer) dalam sejam.. pastu korang bungkus 1 persatu dengan plastik wrapper karipa yg dah beku tu dan susun dalam bekas.. bukan apa.. aku pernah la wat frozen karipap ni.. dah siap.. sume susun dlm tupperware, sumbat dlm freezer.. bila nak goreng, thawkan.. pastu dia melekat2 sampai koyak pastry..*nangis..




korang dah beli baju raya? aku? belum lagi.. sabtu lepas cuma sempat beli baju melayu budak dua tu aje.. zahirul cekak musang.. kimi teluk belanga.. warna tuuuuttt.. hahahahha.. papa pakai baju melayu masa kenduri adik tahun lepas.. bau tu pakai sekali aje.. jgn membazir.. aku punya belum beli.. dulukan anak2..
baju melayu budak2 pun mahal nak mampp*** kami amik kain cotton.. kimi punya saiz 3 pun dah 70 hengget.. zahirul punya lagik mahal.. *nangis sambil hulur duit nak bayar..


Labels: , edit post
6 Responses
  1. doc Says:

    buat karipap banyak banyak
    froze
    untuk masa depan


  2. wah kak..kaler kelabu lg... ila gak xsoping pape lagi... zul kata tunggu bonus dia msk vr soping bj raya anak2...

    pasal cd tu...ila nak la kak....insert nak, cd pun boleh jugak...leh hantar mending utk tukar ke button..xtau pulak akak pakaikan anak cd... tp mmg best la pakai cd ni kan...hehe..
    harap thn ni dpt la beraya rmh akak..teringin betul nak pergi..


  3. lieyalatif Says:

    rajin ko beb....aku kagum sbb kelim ko cantik...aku failed tau...penat belajar dari mak aku sbb tu aku tak berani lagi nak buat karipap .....


  4. .:nhalilah:. Says:

    Doc,

    mmg betul pun.. separuh frozen..


  5. .:nhalilah:. Says:

    ila fazilah,

    jemput la dtg umah.. lepas akak kemas cd tu.. nanti akak sms awk ye..


  6. .:nhalilah:. Says:

    lieya,

    meh sini aku ajar ko.. wahhh.. bajet terror gituu.. hahhahaha..