Salam.. Puasa tak? hahhaha.. soalan tak boleh blah.. harus le puasa kan.

dah dua hari puasa.. kejap je.. pastu dah seminggu.. pastu dah sebulan..
dua hari puasa korang sahur apa?
kitorang kat umah mmg tak sahur nasik.. sejak aku kawin, tak pernah sekali aku masak nasi ngan lauk pauk utk sahur.. biasanya aku ngan en.suami sahur minum susu, roti ngan buah aje.. tu la.. en.suami la yg x boleh nak makan nasi pepagi buta.. so, bila kawin aku pun terikut sama.. apa jadahnya dok tung tang masak nasi utk sahur pastu aku je yg makan..

Zahirul tahun start belajar puasa.. seminggu sebelum puasa dia dah start baca niat puasa sebelum tido.. aku ok je.. cuma yang aku risau, boleh ke dia bangun 5 pagi nak sahur? sebab kalo hari biasa, nak kejut pukul 7 pun dia liat, agak2 hari tu tak cukup tido.. pastu kena kejut.. dia bantai melalak.. aduyaiii..

Subuh sabtu tu, aku kejut dia.. "Zahirul, wake up.. jom bangun.. kite nak sahur, esok zahirul puasa.."
Zahirul: Mama, kite ngantuk.. *aku dah agak dah...
Mama: eh.. tak boleh, zahirul nak puasa, kena bangun makan sikit.. nak sakit perut
Zahirul: bawak la makanan kat katil kite.. kite ngantuk..
*boleh la dok tarik tali nak kejut bangun sahur dalam 15 minit, pastu dia bangun.. tu pun sambil jalan sambil pejam mata..



kami cuma makan ni je utk sahur... tu pun zahirul tak lalu nak makan.. makan sesudu je.. minum susu pastu dia sambung tido..







Alhamdulillah.. boleh la 1st time puasa sampai pukul 3.. itu pun sebelum tu dah menangis2 manja nak buka bila tgk hakimi minum air rebina.. dia bukak fridge, amik coklat terus hulur kat aku..
"mama, kita dah sakit perut ni.. kite nak makan ni.. semalam kita tak makan ni pun.."
"ok la.. esok puasa lagi k.."
"esok kita puasa.. kita puasa separuh je.. kita 5 years.."
"ok la.."

Semalam puasa pun berjaya samapai pukul 3 ptg.. lepas dia menangis nak makan keropok roller coaster.. hari ni sekolah dan puasa lagi.. nak tgk dia puasa sampai pukul berapa sbb ada kengkawan dia pun puasa sama..

hari 1st korang buka puasa apa? Aku masak simple aje.. nasik putih, ikan steam, sup sayur dan ini....



step 1


 step 2




tada.. step 3.. sambal gesek berapi..
pijar tangan aku makan benda ni..

*keji betul aku dok tayang gambar makanan pagi2 puasa ni.. hahahah*

Selamat berpuasa...

Labels: , edit post
4 Responses
  1. doc Says:

    Esok sambung lagi separuh ya nak...


  2. lieyalatif Says:

    good job zahirul!! dah pass dah tu...heeheheheh

    sambal gesek!!! aiyooo ko buat aku kebulur petang2 ni!!!


  3. .:nhalilah:. Says:

    Doc,

    tu la.. baru belajar.. sikit2.. lama2 dapat la sehari..


  4. .:nhalilah:. Says:

    lieya,

    tak la nape dalam bulan ni aku suka sgt sambal gesek.. pastu tgn pijar.. hahaha..