Zahirul sekarang ni dah diapers free.. kecuali masa tido.. tak kira tido siang atau malam.. dan masa nak berjalan jauh.. masa nak berjalan especially yg jauh2 dan lama kena pakai lagi sebab bila dia kata nak kencing atau nak uuk-uuk.. sure dan-dan tu jugak nak kuar.. so kalo kat dalam kereta harus la terkencing.. bagi mengelakkan pembaziran air kencing dalam kereta.. maka, mak belum bersedia nak men'diapers - free'kan zahirul bila nak berjalan jauh.. MALAS kan mak ni.. ekekke.. tp kalo setakat nak kuar 2-3 jam tu.. still lagi boleh control.. cakap je "mama.. zahirul nak kencim.." berdesup ke toilet berdekatan.. kalo kuar ngan kimi dan tanpa en.suami.. ngan kimi sekali kami berdoah-doah masuk toilet.. ekekkee...

sama la kalo zahirul nak uuk-uuk.. dah pandai bagitau.. dah pandai uuk-uuk kat jamban.. phewww.. jimat duit mak pak beli pempers.. bajet pakai diapers 2 keping maksimum untuk 1 hari.. 1 utk tido siang.. 1 utk tido malam.. pasal uuk-ukk tu.. aku cuma on kan lampu je.. nanti dia dah siap dia panggil aku sebab tak reti lagi nak basuh.. pastu bila aku nak flush.. sure nak tengok uuk-uuk dia.. "mama.. abg nak tgk uuk-uukk.. oohhh.. ada uuk- uuk laa.." aduuuhh.. sape ajar pun aku tak tau.. then bila aku flush je.. sure dia akan kata.. "babai uuk-uukk'' serius tak pernah di ajar kat ni benda tu.. Zahirul.. biar la uuk-uuk kamu tu masuk dalam paip pembentungan.. tempat dia kat sana.. tak payah la kamu nak babai... buruk benar kalo bakal mak mertua kamu dengar...



'peace' bakal mak mertua..
*ni la budak yg suka babai uuk-uuk tu...
Labels: 7 comments | edit post
ntah.... tak tau nape tetiba lately ni aku terlebeh rajin..

kena hembus ngan angin puss.. puss gamaknya..

biasanya balik keje malas benar nak masak nasik.. iye la.. balik umah jek.. tak sempat nak bukak pagar.. anak nangoi dah berdesup pegi padang permainan.. so kena la aku bukak pagar.. bukak pintu.. campak bag.. tutup pintu.. join budak-budak tu kat padang... tambah pulak ada beberapa jiran aku pun dah ready melepak kat situ... join la.. boleh dapat info terkini.. hehehe.. suka aku dengar diorg bercerita.. (dalam hati gelak sendiri... )balik umah dah dekat pukul 7.. budak2 ni kalo tak terbukak lampu jalan jgn harap nak masuk umah....

abih tu.. dah pukul 7.. apa jadahnye nak masak nasik?? mau makan pukul 9.. nak kena hempuk ngan en.suami?? so biasanya menu makan malam adalah menu segera.. mcm.. mihun.. mee.. spaghetti.. kalo malas tahap cipan.. aku hidang roti ngan mashroom sup.. en.suami mmg tak kesah sbb malam dia mmg malas nak layan pasal makan.. biasanya masak pun utk anak nangoi tu... iye la.. dah sejam dok kat padang... berlari tak berhenti.. mau tak lapar....



cencaru berlada.. pedas di mulut sayang di hati..

sayur campur masak lemak jangan lemak berkumpul di perut sudahh..


telur dadar jadi telur kirai.. takpe la bang.. masuk perut hancur jua..

anak nangoi sorang ni.. selain dari addicted ngan PHDC.. sangattt la obsess ngan kereta..

segala mak nenek kereta ada kat rumah.. yang besar.. yang kecik.. yg dah hancur xde rupe kereta toksah kira la.. asik2 ajak pegi gaint nak beli kereta.. bila kereta dah hancur.. sure bagitau mama
Zahirul "mama kereta zahirul dah rosakk.."
mama " hurmm. biar la.. abg main campak2 apasal.."
zahirul 'nanti kite pegi gaint ye mama.. mama belikan zahirul kereta.."
mama " tak payah.. kalau x reti jaga mainan mama malas nak belikan lagi.. asik rosak jee"
zahirul " bukan.. bukan zahirul.. kimi rosakkan kereta zahirul.."

see.. adik pulak disalahkan.. pandai auta budak2 sekarang ni..

ni masa on the way cuti kat penang hari tu... sempat mengepaw mama dia set kereta 3 bijik kat petronas.. berdiri jek kat tepi kereta mainan tu takmo bergerak selagi tak dapat... at last dapat.. kalo ngan papa kau jgn harap nak dapat..


sepanjang perjalanan tak tido.. asik main je..

snap candid gambo zahirul..


bila nak snap second time.. terus takmo
zahirul: "mama.. gambar car"

lagi gambar car..

btw.. set kereta 3 bijik tinggal 2 biji je masih bernyawa.. lagi sebiji dah nyawa2 ikan..


Aku biasanye bila sempoi tu maksudnye masak dalam keadaan yang tak ready nak masak apa.. pastu dok berdiri depan fridge tengok apa yang ada pastu pikir nak masak apa..


so... tingggg....siap nasik ayam sempoi.. hasil masak balik keje..


sambil masak.. bagi tidbits kat budak dua orang tu.. bukak cd mickey mouse clubhouse versi choo-choo train.. senang mama buat keje.. dah siap masak.. ajak diorg mandi.. sementara tunggu nasik ngan sup sejuk sikit.. takde la melepur mulut nakan nasik panas-panas.. tambah pulak budak dua orang tu tak bolah panas skit.. mula la menggelupur... baik air panas.. susu panas.. nak mandi pun takmo air panas.. teringat pulak masa pegi hot spring kat sabah.. orang lain sume dok mandi air panas.. tp dua orang tu mandi air sejuk je.... buang masa jek pegi hot spring... ni kalo aku humban kat salji agaknyer boleh diorg bukak baju berenang kuak lentang atas salji tu...

lepas mandi baru hadap nasik ayam ngan budak dua org tu.. apak diorg takde time ni.. tak ingat sebab apa.. haisshh.. short term memory lost laa.. outstation kekdahnyer.. tu maknanyer nasik ayam ni edisi backdated... ekkekeke..



ayam.. rebus masa nak buat stok ayam utk masak nasi..
pastu gaul dengan segala jenis kicap yang ada kat umah..
pastu goreng utk garing2 bahagian luar je..



kuah kicap ngan kuah sambal...

pelengkap nasik ayam..


nasi ayam sempoiii..
jemput tengok.. kang aku kata jemput makan macam tak aci kan..



pejam celik.. pejam celik.. dah masuk sekolah si abang..
cepat betul masa berlalu..

masuk sekolah utk 4 year.. alang2 pegi taska.. hantar terus sekolah.. at least boleh belajar ABC.. 123.. tulis.. and warna..
nampak sgt MALASnyer aku.. sume nak harap cikgu buatt..


walaupun sebelum ni biasa jek budak ni pergi taska.. bab2 ber'drama' pagi2 sebab takmo pegi taska pun dah biasa.. tapi.. isnin lalu rasa macam lain jek hantar zahirul ke sekolah.. sebab dia berbaju uniform kinder..

hantar kinder tempat yang sama ngan taska.. sebelah rumah je.. malam sebelum tu dah siap gosok baju.. eceehhh.. mak yg lebih2 excited.. zahirul pun excited jugak.. siap 2-3 try baju...



uniform.. siap ada 'tie'...

pagi hari kejadian.. (1st day pegi sekolah.. pakai baju sekolah.. )

1. takmo bangun.. langsung taknak bukak mata..
2. melalak masa mandiii..
3. drama takmo pakai baju sekolah..

aduuuhh.. fenin mama pagi2..


tengok!!! masam jek muka pagi2..
teddy peluk masa tido pun tak lepass..
abaikan gambar gigil.. sebab gigil tahan marah.. pagi2 dah drama..
nasib baik everything ok..
hopefully run smoothly till end of year..

p.s: balik rumah.. mama tanye.. " abg belaja apa kat sekolah?"
zahirul "abg makan mee"
mama: tepuk dahi.. (aduhh.. itu jek yg dia ingatt..)